راهنماي خريد گيتار كلاسيك

???? موزيك دلشاد خريد اينترنتي ساز و انواع لوازم جانبي و ابزار آلات موسيقي. داراي متنوع ترين قيمت ساز در بين فروشگاه هاي اينترنتي. اولين فروشگاه موسيقي در تهران

راهنماي خريد گيتار كلاسيك

راهنماي خريد گيتار كلاسيك


در اين مقاله قصد داريم شما را براي خريدن يك گيتار كلاسيك همراهي كنيم. گيتار بين افرادي كه به نوازندگي علاقه دارند از محبوبيت و طرفداري بيشتري نسبت به ساير سازها برخوردار است. امروزه از گيتارهاي آمريكايي كه بدنه‌ي كوچك و متوسطي دارند بيشتر استفاده مي‌شود، قبلا از گيتار‌هاي اسپانيايي استفاده مي‌شد.

اين ساز زهي ۶ سيم دارد و آن را با انگشت مي‌نوازند. جنس سيم‌هاي بالايي اين ساز از نايلون است و صداي گرمي داردو براي اجراي سبك فلامنكو و كلاسيكو مناسب هستند و سيم‌هاي پايين آن با ابريشم پوشانده شده است. در گذشته رشته‌هاي گيتار از روده‌ي گوسفند و بز ساخته مي‌شدند اما امروزه از نايلون ساخته مي‌شوند و بعد ۳ رشته‌ي باس آن را با فلز مي‌پيچانند كه اين كار باعث مي‌شود بتوان آن‌ها را تنظيم كرد.
گيتارهاي كلاسيك سرشاخه‌ي شكاف داري دارند كه گيتارهاي سيم فلزي اينگونه نيستند و همچننين ويژگي ديگر گيتارهاي كلاسيك اين است كه دسته‌ي نسبتا پهن‌تري دارند. تاريخچه‌ي استفاده از گيتار كلاسيك به هزاره اول و دوم قبل از ميلاد برمي گردد و قدمت دقيق اين ساز دقيقا مشخص نيست. گيتار كلاسيك مدرن در قرن نوزدهم توسط آنتونيو دتورس در اسپانيا ساخته شد و به آن گيتار اسپانيايي نيز مي‌گويند.
انواع گيتارگيتار آكوستيك:ضخامت سيم‌ها در گيتار آكوستيك ۱۳ تا ۵۶ هزارم اينچ است. (از زيرترين تا بم‌ترين سيم) و داراي ۶ سيم فلزي است كه صداي اين ساز توسط بدنه چوبي آن تقويت مي‌شود.
گيتار فلامنكو:از آنجايي كه گيتارهاي معمولي هنگام نواختن با سازهاي ديگر صداي آن در بين صداي ساير سازها گم مي‌شود اين گيتار را در اسپانيا كه از گيتار براي هم نوازي با ساير سازها استفاده مي‌كردند، ساختند كه داراي كيفيت صداي بالاتري است.
گيتار الكتريك:صداي گيتار الكتريك توسط تقويت كننده الكتريكي تقويت مي‌شود و در سال ۱۹۳۰ وارد بازار شد.
گيتار بيس:صداي گيتار بيس تن پاييني دارد و آن را به وسيله‌ي آمپلي فاير تقويت مي‌كنند.
گيتار الكترو اكوستيك:داخل گيتار الكترواكوستيك يك مدار الكتريكي وجود دارد كه توسط پيكاپ آن صداي خام گيتار را دريافت مي‌كند و اين تنها تفاوت اين گيتار با گيتار آكوستيك معمولي است.
گيتار ليد:در گيتار ليد كه بيشتر به صورت تك نوازي استفاده مي‌شود اكثر سبك‌هاي موسيقي مثل پاپ و… را مي‌توان با آن نواخت و در اين مدل به جاي اينكه تقويت كننده الكتريكي درون ساز قرار بگيرد روي آن قرار دارد.
گيتار كلاسيك:نوازنده در گيتار كلاسيك مي‌تواند مانند پيانو بافت كنترپواپوانتيك( ملودي‌هاي پيچيده) و بافت هارمونيك( توانايي اجراي چند نت در يك زمان) را ايجاد كند.
اجزاي گيتار كلاسيك:بدنه: اين قسمت كه اسكلت اصلي ساز است شامل صفحه جلويي، قسمت‌هاي كناري و صفحه پشتي است.دسته: سيم‌ها و فرت‌ها روي دسته قرار دارند و دسته روي بدنه اصلي قرار مي‌گيرد.سر دسته: قسمت ابتدايي دسته كه گوشي‌ها روي آن قرار مي‌گيرند.خرك: ابتدا و انتهاي سيم‌ها روي خرك قرار دارد كه در هر گيتار دو خرك وجود دارد، خرك بالا و خرك پايين.پل خرك: قسمت چوبي روي بدنه‌ي گيتار براي نگه داشتن سيم‌ها استفاده مي‌شود، در واقع قسمت انتهايي سيم هاست.گوشي: گوشي‌ها كه وظيفه‌ي كوك كردن ساز را دارند و تعداد آن‌ها به تعداد سيم‌هاي ساز است روي چرخ دنده‌ها روي سر دسته قرار مي‌گيرند.سيم: گيتار معمولا داراي ۶ عدد سيم است كه از فلز و نايلون ساخته شده‌اند اما در گيتارهاي مختلف تعداد و جنس متفاوتي دارند.پرده: پرده محل قرار گرفتن آكوردها و فضاي بين دو فرت است.فرت: ميله‌هاي فلزي هستند كه بين آن‌ها پرده قرار دارد و روي دسته قرار مي‌گيرند و وظيفه‌ي آن‌ها تقسيم‌بندي سيم‌ها به فواصل زماني مساوي است تا فواصل زماني نت‌ها رعايت شود.پاشنه: وقتي كه به سيم‌ها فشار وارد مي‌شود، پاشنه مانع جدا شدن دسته از بدنه مي‌شود، در واقع باعث محكم كردن دسته روي بدنه مي‌شود.تنطيم كننده ارتفاع سيم: قطعه‌ي چوبي يا pvc است كه باعث تنظيم ارتفاع سيم‌ها مي‌شوند و زير خرك پايين قرار دارد.سوراخ صدا: در بدنه صداي ايجاد شده توسط سيم‌ها تقويت مي‌شود و از اين قسمت خارج شده.اجزاي گيتار كلاسيك
تفاوت تفاوت گيتار آكوستيك با گيتار كلاسيكاز نظر ظاهري بسيار به هم شبيه هستند اما گيتار آكوستيك ۶ سيم فلزي دارد ولي در گيتار كلاسيك ۳ سيم فلزي و ۳ سيم نايلوني وجود دارد. در گيتار آكوستيك سيم‌ها به وسيله‌ي ميخ به داخل ساز محكم مي‌شوند اما در گيتار كلاسيك سيم‌ها روي خرك گره زده مي‌شوند.
گيتار آكوستيك و گيتار كلاسيك
جنس چوب گيتارمعمولا گيتار را از چوب كاج، آديرونداك، چوب سرو، رز وود، ماهاگوني، ساپلي و افرا ساخته مي‌شوند. چوب درخت كاج از همه سبك‌تر است و چون تحمل كشش زيادي را دارد باعث خوش صدايي گيتار مي‌شود اما در برابر ضربه حساس و آسيب پذير است. گيتاري كه از چوب سرو ساخته شده است تن صداي گرم‌تر و باس كامل‌تري دارد و تراكم كمي دارد اما توانايي تفكيك صداي كم‌تري دارد و براي افرادي كه لمس نرمي دارند مناسب است. رنگ آن نيز تيره است.
گيتار با چوب صنوبر صداي روشن‌تري دارد و بهترين مدل گيتار كلاسيك از اين چوب است كه رنگ زرد كمي مايل به قرمز دارد. براي ساخت گيتارهاي كلاسيك جديد معمولا از چوب درخت سرو استفاده مي‌كنند كه خاصيت ارتجاعي بيشتري نسبت به صنوبر دارند و براي گيتارهاي سيم فولادي مناسب است البته شكننده‌تر نيز هست.
چوب رز وود برزيلي ظاهر لوكس و گران قيمتي دارد. جنس پشت و كناره‌هاي گيتار معمولا مقاوم‌تر است و وزن بيشتري نسبت به صفحه رويي دارد. گاهي براي ساخت صفحه پشت و كناره‌ها از چوب ماهاگوني استفاده مي‌شود.
در ساخت دسته‌ي گيتار معمولا از چوب ماهاگوني كه فشرده و خيلي سخت است استفاده مي‌شود. براي ساخت كاسه نيز گاهي از اين چوب استفاده مي‌كنند كه براي فركانس‌هاي متوسط مناسب است. چوب ساپلي شبيه چوب ماهاگوني است اما سبك‌تر است و صداي روشن و زنگ داري دارد. چوب افرا شيري رنگ و متراكم است و صداي خيلي واضحي دارد و براي اجراي زنده بسيار مناسب است.
همچنين سازهايي كه از چوب يك تكه ساخته مي‌شوند كيفيت صدايي بهتر و قيمت بيشتري نسبت به گيتارهايي با چوب با چند تكه دارند.
بهترين نوع گيتاربراي شروع آموزش از يك گيتار معمولي استفاده كنيد نه يك گيتار ارزان يا خيلي گران قيمت. بعضي از اساتيد به هنر آموزان خود پيشنهاد مي‌دهند تا آموزش را با سيم‌هاي نايلوني شروع كنند البته سيم‌هاي نايلوني صداي خيلي بلندي ندارند و بيشتر به تعويض نياز دارند تا تن صداي گيتار حفظ شود. البته گيتارهاي ياماها c40 و c70 از بهترين گيتارها با قيمت مناسب در ايران مي‌باشند.
نكات خريد گيتار كلاسيكعلاوه بر نكات گفته شده علاقه‌ي خود را نيز در نظر بگيريد كه به‌سازي كه تهيه مي‌كنيد حس خوبي داشته باشيد.دقت كنيد اكشن گيتار( فاصله‌ي سيم‌ها تا دسته‌ي گيتار) كمتر از ۴ ميلي‌متر باشد ولي در فرت دوازدهم از ۵ ميلي‌متر بيشتر نباشد. اكشن در بالاي گيتار قرار دارد كه در بعضي از گيتارها قابليت تغيير‌پذيري دارد.توجه كنيد دسته‌ي گيتار كاملا صاف باشد و انحراف نداشت باشد كه در صورت داشتن انحراف باعث بد صدايي گيتار مي‌شود.دقت كنيد فرت‌ها روي دسته‌ي گيتار موازي با هم و كاملا عمود بر دسته‌ي گيتار باشند.براي نواختن گيتار دست چپ بايد آزاد باشد و اگر پشت دسته‌ي گيتار زيادي گرد يا برآمده باشد براي شما مشكل آفرين است.دقت كنيد قسمت سر دسته‌ي گيتار كه محل كوك گيتار است سالم باشد.دقت كنيد پل كاملا صاف و عمود بر بدنه‌ي گيتار باشد تا سيم‌ها به درستي به صدا درايند.اگر قصد خريد گيتار دست دوم داريد از فرد يا فروشگاه معتبري آن را تهيه كنيد.هنگام خريد به كيفيت و صداي گيتار دقت كنيد و صرفا بخاطر برند آن را تهيه نكنيد.گيتار داراي ۱۲ قسمت عمودي و ۶ سيم است و از ۷۲ نت تشكيل شده، دقت كنيد هنگام نواختن نت‌ها صداي نويز مانندي نداشته باشد و گز نزند.به زيبايي و اجزاي قابل تعويض گيتار مثل سيم و ماشين كوك حساس نباشيد، تزئينات گاهي قيمت گيتار را افزايش داده اما تاثيري در صدا و كيفيت گيتار ندارد.علاوه بر رعايت نكات خريد يك گيتار در نگهداري آن نيز بايد دقت و مراقبت كنيد.نگهداري از گيتار كلاسيكساز را در مكان‌هايي كه امكان سقوط و افتادن وجود دارد قرار ندهيد.هميشه بعد از استفده از ساز آن را با پارچه نخي نرم پاك كنيد و در هارد كيسش قرار دهيد تا هم آسيب نبيند و هم در برابر آلودگي و چرب شدن محافظت شود.گيتار را در برابر گرما و سرماي شديد( كمتر از ۱۲ و بالاتر از ۲۷) قرار ندهيد زيرا باعث ترك و شكستگي در ساز مي‌شود، هميشه آن را در دماي اتاق نگه داري كنيد( بين ۱۸ تا ۲۴)همچنين از گيتار در مقابل رطوبت و آب با قرار دادن آن درون هارد كيس و قرار دادن نم گير و سيليكا ژل در هارد كيس، محافظت كنيد.از آنجايي كه چربي باعث تغيير صدا در سيم‌ها و فرت‌ها مي‌شود هميشه قبل از استفاده از گيتار دست‌هاي خود را با آب و صابون شستشو دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.